یک مقاله پژوهشی یا علمی پژوهشی بر اساس انجام یک تحقیق اصیل و یا آزمایش استوار است. در اینجا تحقیق به معنای انجام یک آزمایش، مصاحبه و توزیع پرسشنامه است. در این نوع مقالات، پژوهشگران می‌بایست داده‌های خام را جمع آوری کنند و به تحلیل آنها بپردازند. نتایج یک تحقیق علمی پژوهشی بر اساس تعبیر و تفسیر داده‌های خامی است که در طول انجام پژوهش حاصل می‌آید.
اما در یک مقالات مروری یا ترویجی مبنای کار بر اساس مروجوع و کار بر روی مقالات چاپ شده است. در این نوع مقالات فعالیت هایی مانند انجام آزمایش یا توزیع پرسشنامه و یا اخد مصاجبه صورت نمیگیرد و به جای آن، با مبنا قرار دادن مقالات علمی چاپ شده در یک حوزه خاص، به جمع آوری، طبقه بندی و خلاصه‌سازی ادبیات موجود در آن حوزه پرداخته می‌شود. به این کار مرور مقالات چاپ شده می‌گویند.

اما نکته ای که حایز اهمیت این است که آیا از حیث علمی بودن و یا اعتبار داشتن مقالات پژوهشی به مقالات ترویجی و مروری برتری و مزیت دارند؟
جواب خیر است .
چراکه هر دو شکل مقالات از حیث علمی بودن بر مبنای توجه و تمرکز بر روش تحقیق علمی صورت می پذیرند و این امر که مقالات پژوهشی رجوع به داده های اولیه می نمایند اما در حقیقت داده های تحقیقات مروری داده های ثانویه می باشد برتری ای را برای مقالات علمی-پژوهشی ایجاد نمیکند.

و ذکر این نکته حائز اهمیت است که مقالات مروری (ترویجی) گاهی با طبقه بندی های جدید خود از مباحث علمی و ادبیات علمی و یا با روجوع به گستره تحقیقات انجام شده درباره یک موضوع علمی و نتیجه گیری کلان پیرامون ان موضوع نقش تاثیرگذارتری را نسبت به یک تحقیق پژوهشی ساده بازی می کنند.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید