کارشناسی ارشد حسابرسی

کارشناسی ارشد حسابداری

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، بازاریابی

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، بازرگانی داخلی

کارشناسی ارشد ارتباط تصویری

کارشناسی ارشد پژوهش هنر

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

اطلاعاتی درمورد رشته ها

معرفی رشته روانشناسی

مقدمه

رشته‌ای کاملاً کاربردی و البته منزوی و متاسفانه به باور بعضی‌ غیر ضروری! زندگی یعنی نحوه درک و فهم ما از محیط و عکس‌العمل و رفتار ما در برابر آن.

روانشناس به بررسی نحوه ادراک محیط توسط موجود زنده یعنی ما دانش‌آموزان از محیط خود و چگونگی رفتار ما در شرایط خاص می پردازد.گرچه موجود زنده شامل غیر انسان نیز می‌شود ولی هدف اصلی این رشته بررسی وضعیت انسان است.

تعریف

روانشناسی، علم کاربردی مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی بر اساس یافته‌های علمی و تحقیق شده می‌باشد. رفتار به فعالیت‌ها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه گیری می‌باشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرایندهای ذهنی به اعمال و فرایند‌هایی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آنها را می‌توان در رفتار و دیگر فرایند‌ها مشاهده کرد، مانند تفکر و یا هیجان و ترس. امروزه، روانشناسی از سنین خردسالی و نوجوانی گذشته و پا به مرحله جوانی و بزرگسالی گذاشته است و به درجه‎ای از ثبات و استحكام رسیده است

روانشناسی با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی انسان و درك روح زمان ، به عنوان پرچمدار مطالعه پیچیدگی‎های بشر امروز است. در یک تعریف ساختار شکن از روان شناسی، «روان شناسی عبارت از کشف دروغهایی است که به خود می گوییم و همچنین تعیین حد و مرز راست هاست» در این تعریف انسان موجودی است که نخست باید خود را فتح کند. در نتیجه صداقت تمام عیار با خود پایه روان شناسی است. این تعریف روان شناسی را با خود شناسی پیوند می زند.

گرایشها

روانشناسی رشته نسبتا جدیدی است که هنوز مراحل تکاملی را می گذراند. با وجودی که انجمن روان شناسی آمریکا تا کنون 53 زمینه مختلف روانشناسی را شناسایی کرده است، اما به دلیل تنوع رفتارهای انسانی، زمینه های تازه به طور مستمر در حال پدید آمدن هستند.

به دلیل آنکه روانشناسی با موضوعات دیگری از قبیل زیست شناسی، فلسفه، انسان شناسی و جامعه شناسی نیز ارتباط دارد، شاخه های جدید پژوهشی و کاربردی به طور مستمر در حال شکل گیری است.

برخی از رشته های روانشناسی هم اکنون کاملا جا افتاده اند و بسیاری از دانشگاه ها به ارائه دوره های آموزشی و مدرک دانشگاهی در آنها می پردازند.

این رشته ها شامل موارد زیر است:

روانشناسی کودکان استثنایی:

شاخه‌ای از دانش روانشناسی است که به تعریف کلیه مسایل مربوط به کودکان استثنایی از گستره کودکان تیزهوش تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی های تکلمی، و کودکان دارای ناتوانی های حرکتی و ذهنی، و تمامی امور و تعاریف مربوط به پیشگیری و شناخت و آموزش این کودکان می‌پردازد.

روانشناسی بالینی:

روانشناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست شناختی، روان شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و در گستره وسیعی از جمعیتهای در جستجوی درمان کاربرد دارد. نقش‌های شش گانه آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگر‌ها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است.

زیست روانشناسی:

زیست روان‌شناسی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به تحلیل چگونگی تاثیر مغز و انتقال دهنده‌های عصبی بر رفتارها، افکار و احساسات می‌پردازد. این رشته را می‌توان به صورت ترکیبی از روان‌شناسی پایه و علم اعصاب در نظر گرفت. این رشته با نام‌های دیگری چون روان‌شناسی زیست شناختی، روان‌شناسی فیزیولوژیک و علم اعصاب رفتاری نیز شناخته می‌شود. زیست روان‌شناسان به بررسی چگونگی تعامل فرایندهای زیست‌شناختی با هیجانات، شناخت‌ها و سایر فرایندهای ذهنی می‌پردازند. رشته زیست روان‌شناسی با رشته‌های دیگری چون روان‌شناسی تطبیقی و روان‌شناسی تکاملی ارتباط دارد.

روانشناسی رشد:

روانشناسی رشد شاخه‌ای از علم روان‌شناسی ‌است که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد می‌پردازد و از رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی کمک می‌گیرد. اگر چه روان‌شناسی رشد به تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ می‌پردازد، اما بر کودکی و نوجوانی تأکید دارد.

روانشناسی قانونی:

روانشناسی و پزشکی قانونی در مراحل رشد و تحول خود به اهداف یکدیگر نزدیک شده‌اند. در واقع هر دو رشته با مساله انحراف اجتماعی سر و کار دارند که موجب ایجاد امنیت در جامعه می‌شوند. روانشناسی قانونی به بررسی علل رفتار فردی و تغییر این رفتارها در حیطه قانون می‌پردازد و تلاش می‌کند رفتارهایی که از لحاظ قانونی نابهنجار بشمار می‌روند مورد بررسی و تفحص قرار دهد.

روانشناسی مدرسه:

روانشناسان مدرسه در داخل سیستم آموزشی کار می‌کنند و به دانش‌آموزان در زمینه‌های هیجانی، اجتماعی و تحصیلی کمک می‌کنند. هدف روان‌شناسی مدرسه، همکاری با اولیاء، معلمان و دانش‌آموزان در جهت ایجاد یک محیط آموزشی سالم با تمرکز بر نیازهای دانش‌آموزان است.

روان‌شناسی مدرسه یک حرفه ی نسبتاً جدید است. انجمن ملی روان‌شناسی مدرسه (NASP) در آمریکا در سال 1968 تأسیس شد و این رشته به طور رسمی به عنوان یک تخصص دکتری توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) شناخته شد. در سال 2002، روان‌شناسی مدرسه یکی از 10 حرفه پرطرفدار در آمریکا بوده و تقاضا برای روان‌شناسان مدرسه همچنان رو به افزایش است.

روانشناسی صنعتی-سازمانی:

یکی از شاخه‌های جدید علم ومعرفت که مساله نیروی انسانی ودیگر جنبه‌های مربوط دنیای کار را در کانون توجه خود دارد،روان شناسی صنعتی وسازمانی است. این شاخه از دانش مطالعه علمی رابطه میان انسان ودنیای کار را وجهه همت خود قرار داده است. در واقع ،کاربرد و بسط وگسترش اصول روانشناسی است به مسایلی که انسان در تجارت و صناعت با آنها دست به گریبان است. از آنجا که شاخه روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از شاخه‌های کاربردی و فعال رشته مهم روانشناسی است و همچنین کشور نیز در آستانه توسعه اقتصادی و صنعتی است لذا استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از ضروریات دنیای تولید و کار است و بدون این گونه خدمات تولید با کیفیت در دنیای پر رقابت فعلی با مشکل روبروست. خدمات مشاوره‌ای با حل و فصل مشکلات کارکنان در ابعاد مختلف می‌تواند تخصص، انرژی و توان کارکنان را در اختیار اهداف و ماموریت سازمان قرار دهد.

روانشناسی اجتماعی:

روانشناسی اجتماعی مطالعه موضوعات، مشکلات و مسایل مرتبط با روانشناسی و جامعه‌است. روانشناسی اجتماعی، اثرات حضور دیگران را بر رفتار فرد یا رفتار خود را تحت تأثیر گروه مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد. روشن است که تأثیر دیگران بر فرد مستلزم وجود روابط متقابل بین خود با دیگران است، بنابراین به یک تعریف دیگر روان شناسی اجتماعی به عنوان علم مطالعه رفتار متقابل بین انسان‌ها یا علم مطالعه تعامل انسان‌ها شناخته می‌شود.

روانشناسی در ایران

روانشناسی تحت عنوان علم النفس یا اخلاق ، بیش از هزار سال به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی فلسفه در مراکز علمی ایران تدریس شده است. از رازی و ابن سینا و ناصر خسرو تا ملاصدرا کمتر متفکری را سراغ داریم که در آثار خود به این علم نپرداخته است.

به رغم رونق و شکوه آغازین ، تا اوایل دهه 1340 فعالیت چشمگیری در روانشناسی وجود نداشت و این علم یا به عنوان بخشی از برنامه‌های رشته فلسفه و علوم تربیتی و یا به صورت بخشی از دوره‌های تربیت معلم تدریس می‌شد. دهه 1340 را باید دهه گسترش سازمانی روانشناسی در ایران نامید، چون طی این ده سال دوره لیسانس روانشناسی نخست در دانشگاه تهران و بعدها در سایر دانشگاههای ایران تأسیس گردید. در دانشگاه تهران دوره فوق لیسانس روانشناسی بوجود آمد و مؤسسه روانشناسی بنیان گذارده شد. برخی از این تحولات حاصل کوششهای دکتر محمود صناعی بود که در همان دوره پا به صحنه روانشناسی ایران گذاشت. خدمت بزرگ دکتر صناعی ترجمه کتاب اصول روانشناسی در سال 1342 بود.

در سال 1344 دکتر سعید شاملو بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران اولین کلینیک مرکز مشاوره و راهنمایی در دانشگاه تهران را تأسیس کرد و بعدها بتدریج چنین مراکزی در دیگر دانشگاهها تأسیس شد. با گسترش دوره‌های روانشناسی در دانشگاههای کشور کوششهای فراوانی در زمینه تألیف و ترجمه مکتب درسی در این رشته به عمل آمد. از آن جمله اصول روانشناسی عمومی (1348) تالیف دکتر سیروس عظیمی ، کلیات روانشناسی علمی (1349) به ترجمه دکتر امیر هوشنگ مهریار و دکتر رضا شاپوریان. اصول روانشناسی (1352) به ترجمه و اقتباس دکتر محمد ساعتچی.

رشته حسابداری

به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی این رشته، آمادگی و پختگی بیشتری برای حضور در بازار کار دارند .

فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد. با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی ، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند، اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از سایر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.

همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد. چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان‌پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه مؤسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند.

حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی.

حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی.

حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب.

حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی.

حسابداری بیمه : در مؤسسات بیمه .

حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها .

همچنین حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ، ایفای نقش نمایند.

حسابرسی :

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند :

حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان ، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیأت مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیأت مدیره ارائه می‌دهند . این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل، رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت می‌باشند.

در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی ، بزرگترین مؤسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند.

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

آموزش حسابداران و شرکت مؤثر آنها در فراهم‌آوری اطلاعات مالی دقیق و قابل اعتماد و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای توسعه پایدار در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران اهمیت فراوانی دارد. چرا که وجود اطلاعات دقیق، اعتماد برانگیز، بموقع و مربوط به فعالیت‌های اقتصادی، نه تنها لازم بلکه حیاتی است. علاوه بر این اطلاعات مالی حاصل از فعالیت‌های اقتصادی که بوسیله نظام‌های حسابداری گزارش می‌شود، می‌تواند از انحراف مسیر پیش‌بینی شده ، اتلاف منابع اقتصادی و اخلال در برنامه‌های توسعه اقتصادی جلوگیری کند.

فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته مشکلی در زمینه کار ندارند ؛ چون هر فرد سرمایه‌گذار و هر مؤسسه اعتباری برای سرمایه‌گذاری یا اعتبار دادن به حسابدار نیاز دارد.

 

رشته هنرهای تجسمی شامل نقاشی و گرافیک و غیره

 

هنر عبارت است از طبیعت که از خلال مزاج و روحیه شخص دیده می شود. هنر اندیشه ای است که می خواهد بر ماده سرکش چیره گردد.

آنچه در طبیعت مشاهده می کنیم تمایل خاص به تولید صورتهای کروی ست و آن هم به موجب قانون حداقل مساحت گنجایش. در رشته هنرهای تجسمی دانشجو با آشنا شدن به خصوصیات عناصر اولیه تجسمی و سپس ترکیب نمودن آنها با هم به صورت نامحدود آثار تصویری و تجسمی بوجود خواهد آورد.

نحوه آموختن هنرهای تجسمی مانند زبان یادگرفتن است.

هنرهای تجسمی را یکی از بهترین و مؤثرترین وسیله های ارتباطی می شناسند زبان بین المللی در آموزش و پرورش عالی ترین تجسمات زبان بصری شمرده می شود که می تواند افقهای دور را ترسیم کرد. دنیای ما از دو عنصر مهم بصری فرم و رنگ و نقطه، خط ، مسطح، حجم، بافت به عنوان عناصر بصری و ریتم و حرکت و فضا و تضاد و پرسپکتیو به عنوان کیفیات بصری تشکیل شده است که در رشته هنرهای تجسمی هنرمند با استفاده از این دو عنصر و با الهام از طبیعت هنری را می آفریند که عامه پسند و همه فهم باشد و زبان قابل درک برای همه انسان ها با هر فرهنگ و رسومی باشد و این همه به لطف آن است که در عرصه هنرهای تجسمی هیچ قاعده و قانونی به صورت غیرقابل تغییر نمی باشد.

 

بازار کار و آینده شغلی رشته هنرهای تجسمی :

در مقدمه رشته هنرهای تجسمی مطالب جالب توجهی عرضه شده که از آنجا به خوبی می توان فهمید هنرمند رشته هنرهای تجسمی به عنوان یکی از هنرهای پیشرو وسعت کاریش به اندازه یک جامعه زنده و پویاست که با نقطه و خط و رنگ و … می تواند در مراکز هنری فرهنگ سراها، کارگاه های مجسه سازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات و بسیاری از شرکت های خصوصی که به امر هنر متعالی اشتغال دارند مشغول بکار شود.

 

رشته معماری

رشته معماری دارای دو جنبه هنری و فنی است كه درسهای طراحی، زیبایی شناسی و نحوه زیبا كردن حجم‌ها ، نماها و پلان‌ها به هنر بر می‌گردد و دروسی مثل سازه‌های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح، ایستایی، تاسیسات مكانیكی و الكتریكی به جنبه‌ فنی این رشته مربوط می‌شود.

در این رشته دروس هنری اهمیت بیشتری داشته و دروس علمی و فنی در راستای دروس هنری است. برای مثال یك معمار در طراحی خانه باید فضای آرامش‌بخشی را ایجاد كند تا باعث اضطراب ، خستگی و دلتنگی نگردد. كاری كه بیش از رعایت اصول فیزیكی مثل نور و صوت، نیاز به آشنایی با اصول زیبایی‌شناسی دارد.

ماهیت:
معماری تركیب، طراحی و پدیدآوردن فضای زیست انسان در طبیعت است؛ كه این فضا می‌تواند مسجد، بیمارستان، مسكن، مدرسه و یا هر فضای دیگری باشد كه شهر را به وجود می‌آورد.

دوره كارشناسی مهندسی معماری دوره‌ای است حرفه‌ای كه پرورش استعداد خلاقه، انتقال دانشها و مهارتهایعمومی حرفه معماری و حصول كارآیی عمومی در این رشته را هدف قرار می‌دهد. در راستای هدف فوق سعی شده است كه در برنامه‌ریزی این دوره حداكثر بهای ممكن به پروژه‌های طراحی معماری و دروس فنی و نظری پیرامون آن داده شود.
دوره كارشناسی معماری حداقل چهارسال به طول می‌انجامد. پیش از شروع دوره، یك نیمسال به عنوان پیش نیاز ارائه می‌گردد كه جزو سنوات تحصیلی به حساب نمی‌آید ولی 8 واحد آن جز واحدهای دوره محسوب می‌گردد. فارغ‌التحصیلان دوره كارشناسی مهندسی معماری می‌توانند در دوره كارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند.
تعداد كل واحدهای درسی دوره 140 واحد است و فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به ایفای نقش در زمینه‌های زیر خواهند بود:
1- طراحی (تك بنا یا مجموعه زیستی كوچك) ، از طرحهای اولیه تا مراحل اجرایی كار و طراحی اجزاء و عناصر تشكیل دهنده بنا كه این زمینه وظیفه محوری كار معمار را تشكیل می‌دهد.

2- همكاری با گروه مهندسان مشاوره معماری در جهت توسعه طرحها و تهیه نقشه‌های معماری مراحل یك و دو.

3- نظارت بر صحت انجام كار در عملیات اجرایی ساختمانی.

4- مشاركت در مدیریت اجرایی پروژه‌های معماری.

5- عضویت در كادر فنی شهرداریها و سازمانهای مشابه.

6- تدریس در دوره‌های كاردانی و همینطور دبیرستانهای فنی حرفه‌ای و كار دانش آموزش و پرورش .

توانایی‌های مورد نیاز و قابلتوصیه:

دانشجوی این رشته علاوه بر توانمندی در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت، لازم است كه در درس ریاضی بخصوص در هندسه قوی باشد چون برای آموزش فن و تكنیك معماری باید دروسی مثل هندسه كاربردی ، هندسه مناظر و ریاضیات و آمار را مطالعه كرد.

دانشجوی معماری باید اطلاعات عمومی خوبی در زمینه تاریخ بخصوص تاریخ معماری ایران و جهان ، جغرافیا ، اقلیم‌شناسی ، روانشناسی ، مردم‌شناسی و اقتصاد داشته باشد. چون معماری برای رونق و شكوفایی خویش از تمامی این علوم استفاده می‌كند.
همچنین دانشجوی رشته معماری باید بتواند به زبان معماری مطلبش را روی كاغذ بیاورد. یعنی از یك سو ذهنی قوی و خلاق داشته و از قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد و از سوی دیگر طراحی چیره دست باشد تا بتواند به زبان معماری كه همان طراحی بناها و فضاهای زندگی است، سخن بگوید.

معماری بیش از آنكه علم و تكنیك باشد، ذوق و سلیقه و استعداد است و معمار كسی است كه طرحهای فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت كند و در واقع بتواند مجسمه‌ای كاربردپذیر بسازد. به همین دلیل می‌توان گفت كه معمار یك هنرمند است و باید مانند هر هنرمند دیگری چشم، ذهن و دستی توانا داشته باشد تا بتواند به یاری چشم و با تكیه بر ذخیره فرهنگی خود بخوبی ببیند و سپس با ذهنی پویا آنچه را كه دیده است به تحلیل كشیده و با احساس و عاطفه درآمیزد و در نهایت به یاری دست و با كمك گرفتن از دانش های فنی و تكنیكی طرحی نو را خلق كند.

با توجه به دروس خاص این رشته و نیاز به عكسبرداری، تهیه نقشه و … به نظر می‌رسد در مقاطعی هزینه تحصیل در این رشته بالا باشد.

 

نكات تكمیلی:

رشته معماری تا سال 78 در مقطع كارشناسی ارشد پیوسته دانشجو می‌پذیرفت و دانشجویان در طی شش سال،اطلاعات علمی و هنری لازم را برای طراحی یك بنا آموزش می‌دیدند و در نهایت پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانستنداز طراحی یك كیوسك گل‌فروشی گرفته تا طراحی مجتمع‌های مسكونی، تالارها و مجتمع‌های ورزشی را برعهده بگیرند و یا به كارهای جنبی این رشته بپردازند. اما از سال 78 این رشته مانند سایر رشته‌های مهندسی در مقطع كارشناسی دانشجو می‌پذیرد و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیل شدن در صورت علاقه‌مندی می‌توانند در آزمون كارشناسی ارشد شركت كنند.
به عبارت دیگر طول دوره رشته معماری از 6 سال به 4 سال كاهش یافته و در نتیجه تعدادی از دروس این رشته كه شامل دروس هنری پیشرفته و تخصصی می‌شود، از مقطع كارشناسی حذف شده است.

حال سوال اینجا است كه آیا فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل مهندسی معماری با مدرك كارشناسی با فارغ‌التحصیلمهندسی معماری كه دارای مدرك كارشناسی ارشد است، متفاوت می‌باشد؟

متاسفانه در آزمون سراسری از داوطلبان رشته معماری ، آزمون تخصصی معماری گرفته نمی‌شود و به همین دلیل بعضی از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه تازه متوجه می‌شوند كه به رشته معماری علاقه‌ای ندارند و در نهایت پس از 6 سال تحصیل نمی‌توانند به عنوان یك معمار هنرمند وارد بازار كار شوند. اما در حال حاضر دانشجو می‌تواند پس از پایان دوره لیسانس در صورت علاقه‌مندی در یكی از گرایشهای شهرسازی، مرمت و احیاء بناها ، معماری منظر و یا معماری تخصصی ادامه تحصیل دهد و یا این كه زودتر وارد بازار كار شده و به عنوان معمار فنی به طراحی تك‌بناها یا مجموعه‌های زیستی كوچك پرداخته و یا ناظر اجرای طرح و سرپرست دفاتر مشاوره باشد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطعبالاتر:

امكان ادامه تحصیل در این رشته با توجه به اینكه از سال 78 ، در مقطع كارشناسی ارشد به كارشناسی تبدیل شده است، در مقطع كارشناسی ارشد در گرایشهای : برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای ، طراحی شهری، معماری منظر، مرمت و احیاء بناها و بافتهای تاریخی میسر است.

رشته‌های مشابه و نزدیك به اینرشته:

تا حدودی مهندسی عمران نزدیك به این رشته می‌باشد.

مهندس عمران با منطق صحبت می‌كند اما مهندس معمار از فرهنگ، هویت و زیبایی سخن می‌گوید، به عبارت دیگر معماری در طراحی یك بنا علاوه بر رعایت اصول فنی به جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی ، روانشناسی و زیبایی شناسی توجه دارد در حالی كه مهندس عمران در طراحی یك بنا تنها به ایستایی و مقاومت آن توجه می‌كند. به همین دلیل اگر فضاهای زیست تنها توسط مهندس عمران ساخته شود، شاهد نابه‌هنجاری‌هایی خواهیم بود كهموجب اضطراب ، نگرانی و آلودگی صوتی خواهد شد.

آینده شغلی و بازار كار:

با توجه به این كه در سطح كارشناسی به جنبه‌های فنی معماری توجه بیشتری می‌شود ، در نتیجه فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند به ساختمان سازی (طراحی فنی ساختمانهای مختلف) بپردازد اما فارغ‌التحصیل كارشناسی ارشد چون جنبه‌های هنری معماری را آموزش دیده است، بیشتر به هنر معماری می‌پردازد. در یك مثال می‌توان گفت كه نوع كار لیسانس و فوق لیسانس معماری مثل نوع كار پزشك عمومی و پزشك متخصص است. یعنی لیسانس معماری به كلیات معماری می‌پردازد و فوق لیسانس معماری به صورت تخصصی در این رشته فعالیت می‌كند.

اگر یك مهندس معماری بخواهد فقط در تهران یا در شهرهای بزرگ كار كند فرصتهای شغلی فراوانی برایش وجود ندارد. اما در شهرهای كوچك كمبود مهندس معماری كاملا احساس می‌شود تا جایی كه در بعضی از شهرها كار یك مهندس معماری را تكنسین عمران انجام می‌دهد.

در حال حاضر دانشجو می‌تواند پس از پایان دوره لیسانس در صورت علاقه‌مندی در یكی از گرایشهای شهرسازی ، مرمت و احیاء بناها، معماری منظر و یا معماری تخصصی ادامه تحصیل دهد و یا این كه زودتر وارد بازار كار شده و به عنوان معمار فنی به طراحی تك بناها یا مجموعه‌های زیستی كوچك پرداخته و یا ناظر اجرای طرح و سرپرست دفاتر مشاوره باشد.
مهندس معمار علاوه بر طراحی بناها می‌تواند به طراحی و ساخت ماكت و طراحی معماری داخلی بپردازد و یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت كند. در ضمن فارغ‌التحصیل معماری آمادگی كار در رشته‌های مرتبط با معماری مثل طراحی صحنه و یا طراحی صنعتی را نیز دارد.

 

وضعیت نیاز كشور به اینرشته در حال حاضر:

مطابق موارد گفته شده در قسمت آینده ‌شغلی ، بازار كار و درآمد به نظر می‌رسد در شهرهایی غیر از تهران و حتی روستاها و شهرستانها امكان كاربرای فارغ‌التحصیلان به راحتی میسر باشد و در این مورد احساس نیاز می‌شود.

 

رشته نقشه کشی معماری

در رشته نقشه کشی معماری شما می توانید با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشهکشی طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه کشی مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی، نقشه برداری وترازیابی با دوربین های نیوز آشنا می شوید اما برای درک بهتر با سبک و شیوه های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل نیاز به مطالعه بصورت جدی وجود دارد که علاقمندان به این رشته ها باید جدای از مطالعه سفرهای درون کشوری نیز به مراکزی که مهد معماری اسلامی است مانند استان یزد، استان اصفهان، استان فارس نیز داشته باشند.

 

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :

نقشه کش نقشه های اجرایی معماری

نقشه کش معماری داخلی

نقشه کش نقشه های سازه ای

نقشه کش کامپیوتری

کمک پژوهشگرمعماری

کنترل کیفیت ساختمان

دفاتر مهندسین مشاور و طراح مترو

نظارت بر امور زیبایی ساختمان و ….

آينده علمي اين رشته :هنر جويان اين رشته مي توانند در دوره هاي كارداني آموزشکده های فنی –كارشنـــــاســي و كارشناسي ارشد و دكترا در دانشــگا ههاي داخل و خارج كشور در گروه معماری به ادامه تحصيل بپردازند.

آينده شغلي اين رشته‌:براي كساني كه مهارتهاي لازم را در بخش هــاي مختلف اين رشه بدست آورند بــــازار کار خوب و مطلوبي در سراسر ايران خصوصــــــاً در كارگاه های ساختما ن سازی ، کارگاه های برج سازی ، شهرداری ها ، شرکت های ساختمانی و شرکت های مشاوره ای ، سازمان نظام مهندسي،سازمان مسکن و شهرسازي ، شرکت هاي طراح و مشاور- دفاتر فني ادارات و سازمان‌ها – شرکت هاي پيمانکاري خصوصي- سازمان آموزش و پرورش(جهت تدريس) – برای این رشته وجود دارد.

 

رشته نقشه کشی عمومی

نقشه کشی، علمی است که در سطح بين المللی به زبان زنده و گويای صنعت مشهور است و به انحاء مختلف در فرايندهای توليدی و صنعتی نقش مهمی ايفا نموده و يکی از نشانه های رشد صنعتی سالانه هر کشوری، حجم نقشه های ترسيمی آن است. در اين رشته می توان با برخورداری از علوم پايه، تجسم اجسام، خلاقيت، نوآوری، ياری تکنولوژی و با الهام از هنر نقشه کشی به طراحی قطعات مختلف صنعتی دست يافت. هنرجويان اين رشته در طی دوران تحصيل با نقشه کشی صنعتی، هندسه ترسيمی، محاسبات فنی، آزمايشگاه اندازه گيری دقيق، نقشه کشی به کمک کامپيوتر، جوشکاری طراحی قطعات صنعتی و کار با ماشينهای تراش، فرز و صفحه تراش به منظور ساخت قطعات و… آشنا می شوند.

زمينه های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

_ نقشه کشی نقشه های مونتاژ

_ نقشه کشی صنعتی

_ گرافيست صنعتی

_طراح قالب و ماشين

_ نقشه کشی کامپيوتری

_ سرپرستی کارگاههای تراش و فرز و…

_ کنترل کننده کيفيت در کارگاه توليد _

تراشکار و فرزکار صنعتی _ و…

آينده علمي اين رشته :هنر جويان اين رشته مي توانند در دوره هاي كارداني –كارشنـــــاســي و كارشناسي ارشد و دكترا در دانشــگا ههاي داخل و خارج كشور و آموزشکده های فنی در گروه مکانیک به ادامه تحصيل بپردازند.

آينده شغلي اين رشته‌:براي كساني كه مهارتهاي لازم را در بخش هــاي مختلف اين رشه بدست آورند بــــازار گار خوب و مطلوبي در سراسر ايران خصوصــــــاً در كارخانجات صنعتــــــي كارگاههاي صنعتي ،و كليه شهر هاي با جمعيت از متوسط به بالا وجود دارد و امكــــــان احداث كارگاههاي كوچك شخصي نيز بسيار آسان است البته لازم به ذکر است که هنرجویان این رشته نباید به دیپلم اکتفا کنند و حتما باید در مقاطع بالاتر تحصیل نمایند تا بتوانند شغلی بدست آورند .

 

 

رشته ی طراحی و دوخت

گاهی اوقات وقتی انسان به اسم رشته ای فکر می کند مطلب را بسیارساده می انگارد و مانند خیاطی، یاد نخ و سوزن و مقداری پارچه که پوشش را برای انسان به ارمغان می آورد .

اما هنگامی که به صفت پوشاک فکر می کنید یا به انواع مدهای روز ایران و جهان می اندیشید ویا زمانی که رنگ ها و طرح های متفاوت را به دقت بررسی می کنید متوجه پیچیدگی های تولید و بازاریابی و رقابت سنگین کشورها می شوید .
شرایط اقلیم، اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم اجتماعی تنوع لباس ها را در یک کشور آنچنان پیچده نموده که بررسی پوشاک و پوشش یک کشور مانند یک پروژه عظیم است .

تاثیرات فرهنگی لباس، نگاه اجتماعی مردمان یک کشور به طرح لباس و بحث مد و مدگرایی جزء اساسی ترین مطالب این صفت است .

هنر با ارزش طراحی و دوخت لباس با جلوه گری جنبه های گوناگون هنری می تواند در سطوح وسیع اقتصادی خودنمائی کند .
مبانی هنرهای تجسمی، اصول طراحی لباس و آناتومی بدن انسان، برش و دوخت لباس زنانه و کودک و تزئین اتاق خواب کودک، الیاف نساجی، رنگ شناسی تخصصی لباس، روش های تولید لباس( سری دوزی از مواردی است که هنرجویان در طی تحصیل با آن آشنا می شوند.

اهداف از این رشته

اهداف از فراگیری این رشته به دست آوردن توانایی لازم در طی دو سال آموزش برای خدمت در زمینه های شغلی کارخانجات و طراحی و دوخت لباس های مورد نیاز مردم و فراگیری فن پیچیده ی طراحی و دوخت می باشد .

ویژگی هنرجویان این رشته

هنرجویانی که این رشته را برای ادامه ی تحصیل انتخاب میکنند باید دارای حوصله ی زیاد و هنر تجسم و طراحی برای یادگیری و اجرای هرچه بهتر این رشته باشند.شناخت انواع نخ ها و کارکردن با قیچی به طور مداوم از جمله ویژگی هایی هستند که هنرجویان با آن کار خواهند کرد .

زمینه های شغلی

سری دوزی پوشاک

برشکاری لباس و پارچه

طراحی لباس و دوخت

سرپرست آموزشگاه خیاطی

مدیر امور و تولیدی پوشاک

تکه دوزی و گلدوزی لباس

نازک دوزی و ضخیم دوزی

دوخت کامل سیسمونی

مدلسازی لباس

کارگاه های دوخت لباس عروس

 

آینده شغلی و تحصیلی این رشته

هنرجویان پس از اخذ دیپلم در این رشته می توانند جذب سازمانها و مراکز خصوصی و دولتی شوند و یا درکنکورهای کاردانی آموزشکده های فنی شرکت کرده و به ادامه تحصیل بپردازند. در غیر اینصورت با یک سرمایه اندک بطور خصوصی برای خود کار کنند . امید است هنرجویانی که این رشته را انتخاب می کنند بدانند این رشته کاربرد زیادی در زندگی آنان دارد و فرصت ها را غنیمت بشمارند و از آنچه هنرآموزان عزیز به آنان آموزش میدهند نهایت بهره و استفاده را داشته باشند.

 

 

مدیریت بازرگانی

که سرآغاز آن از فرانسه و دانشگاه ESCP Europe بوده‌است به بحث پیرامون چگونگی کنترل سود و سرمایه و هزینه و استفاده بهینه از امکانات می‌پردازد. می توان گفت هدف از این رشته عبارت است ازآشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه . تیلور پایه گذار این علم در مکتب کلاسیک بوده‌است. از استادان مدیریت در ایران می‌توان دکتر مهدی الوانی، دکتر علی رضاییان، دکتر علی‌اکبر فرهنگی و دکتر سید رضا سید جوادین را نام برد. از دیگر بحث‌های مدیریت بازرگانی بازاریابی می‌باشد که در سالهای اخیر به جایگاه باارزشی دست یافته‌است و به عنوان علم مطرح گردیده‌است. شرکت‌های بزرگ همواره درسالهای اخیر هزینه‌های سنگینی برای این مقوله در نظر گرفته و بازخورد مناسبی از آن دریافت نموده‌اند. بازاریابی خود به شاخه‌های متعددی تقسیم گردیده و دانشگاه‌ها سعی در پرورش متخصصین در شاخه‌های مختلف این علم نموده‌اند. بازاریابی را می توان به شاخه های متعددی تقسیم کرد که مهمترین آنها بازار یابی داخلی و بازار یابی بین المللی است. از دانشمندان مطرح این علم در ایران می‌توان به دکتر احمد روستا و دکتر داور ونوس در سطح بین‌المللی و فرد دیوید وفیلیپ کاتلر اشاره نمود. اما بازاریابی چیست؟ فاصله ایده تا مرتفع شدن نیاز با استفاده از فرایند تبدیل ایده به کالا و مبادله آن را بازاریابی نام گذاری کرده‌اند البته تعاریف گوناگونی از بازاریابی در مراجع مختلف آْمده‌است که هریک از دیدگاه مکتبی و یا دانشمندی ارائه شده‌است، ولی نکته محوری در تمامی این تعاریف ارضاء نیاز مشتریان می‌باشد.علم بازاریابی به لحاظ همبستگی بسیار زیاد با مدیریت استراتژیک در بسیاری از موارد به صورت ترکیبی به اجرا در آمده و شرکتها استراتژی‌های خود را با استفاده از علوم و زیر شاخه‌های بازاریابی تکمیل می‌نمایند. از دانشمندان این زمینه می‌توان به ایگور انسف اشاره نمود که خود یکی از پایه گذاران این علم نوین در دنیا می‌باشد.برخی از زیر شاخه‌های بازاریابی عبارت‌اند از e-marketing , e-commerce و بازایابی بین‌المللی، رفتار مصرف کننده، بازاریابی داخلی، بازاریابی صنعتی و بازاریابی افقی و عمودی. هر یک از زیر شاخه‌های فوق ضمن تبعیت از اصول بازاریابی این امکان را فراهم آورده‌است تا متخصصین و علاقه‌مندان در زمینه‌ای خاص بررسی‌های لازم را به عمل آورند. منبع : ویکی پدیا

مدیریت صنعتی

منظور از تربیت مدیر در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهمتر و موثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیم گیری مناسب و مطلوب باشند . بنابراین فارغ التحصیل رشته با آگاهی و شناختی که از ساختسازمانی ، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف رفع مشکلات پیدا می کنند قابلیت جذب در تشکیلات و سازمانهای مختلف بازرگانی و صنعتی با وظایف گوناگون در سطوح کارشناسی را دارا می شوند و میتوانند در بهبود و ثمربخشی و کارآیی سازمان موثر باشند.به عبارت دیگر فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مدیریت صنعتی الزاما مدیریت موسسات صنعتی را که برای احراز آن شرایط خاصی لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از کسب تجربیات می توانند مسئولیتهای بیشتری در سطوح مختلف مدیریت عهده دار گردند .فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا و قسمت تجزیه و تحلیل کمّی مسائل صنعتی و تولیدی بکار اشتغال پیدا کنند .منبع :http://www.beytoote.com

کاردانی بیمه

یکی از ضروری ترین مسائلی که در جهان امروز شکل جدی به خود گرفته، صنعت بیمه است. حوادث روزگار آنقدر متنوع و غیر قابل کنترل شده است که هیچ گاه نمی توان تصور کرد که می توانست راهی بهتر از بیمه را تصور کرد بیمه همانند حوادث دچار تنوع و تعددشده است و برای هر یک از حوادث نوع خاصی از بیمه تعریف شده است .

دوره کاردانی بیمه

یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از آموزش آن تربیت افرادی است که پساز یک آموزش دو ساله نظری و عملی به طور رسمی عهده دار مسئولیت هایی در شبکه بیمه ای کشور، به ویژه در دوره های اجرایی میانی و پایین تر گردیده و خلاء حرفه ای موجود دراین زمینه را بر طرف نمایند.منبع: http://www.bih.ir

مترجمی زبان انگلیسی

یکی از رشته‌ها در دانشگاه‌های ایران است که در آن کار ترجمه از زبان فارسی به انگلیسی و بالعکس به دانشجویان آموخته می‌شود. این رشته در سطح کارشناسی کارشناسی ارشدودکترادر بیشتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران وجود دارد. یک رشته نظری و عمومی با عنوان مطالعات ترجمه (که به یک زبان خاص مربوط نمی‌شود) در مقاطع بالاترهم وجود دارد.در گذشته شعار اصلی دانشگاه و دانشگاهیان این بود که: “علم قدرت است.” اما اکنون به این نتیجه رسیدند که: “ترجمه قدرت است.”با کمی دقت می توان به حقیقت این سخن که چندی پیش در سمینار یکی از دانشگاههای انگلستان مطرح گردید، پی برد. چرا که هر کشوری برای ارتباط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و حتی مذهبی با کشورهای دیگر نیاز به مترجمانی قدرتمند و متبحر دارد. و این مساله در ارتباط با زبان انگلیسی اهمیت بیشتری پیدا می کند چون انگلیسی زبان مادری حداقل ۱۲ یا ۱۳ کشور جهان است و به عنوان یک زبان بین المللی شناخته شده است.دروس رشته مترجمی زبان انگلیسی به سه بخش دروس عمومی، تخصصی پایه و تخصصی اصلی تقسیم می شود که دروس عمومی و تخصصی پایه بین دو رشته زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی مشترک است و دروس تخصصی اصلی مجزا می باشد. یعنی دانشجویان رشته مترجمی در این بخش، انواع دروس ترجمه مثل ترجمه انفرادی، ترجمه پیشرفته، ترجمه متون ادبی و اصول و روش ترجمه را می گذرانند و دانشجویان زبان و ادبیات انگلیسی شعر، ادبیات نمایشی، رمان و تاریخ ادبیات انگلیسی را مطالعه می کنند.در ضمن لازم است گفته شود که حتی در بخش دروس تخصصی اصلی نیز واحدهای مشترکی بین دو رشته وجود دارد که از جمله می توان به زبان شناسی اشاره کرد.در ترم های اول این رشته، چارچوب اولیه ترجمه و تفاوت زبان ها به دانشجویان آموزش داده می شود و تئوری ترجمه به ساده ترین وجه مطرح می گردد. در ترم های آخر نیز انواع تئوری های ترجمه مطرح شده و یک نگرش نظری کلی در مورد ترجمه به دانشجویان داده می شود و همچنین دانشجویان به مرور ترجمه جملات کوتاه و بلند و سپس جملات پیچیده و مرکب و یا بندهای طولانی و بالاخره ترجمه متون ادبی و یا متونی که دارای محتوای سنگینی هستند می پردازند. در ضمن دانشجویان این رشته با مطالعه درس زبان شناسی، ساختار زبان انگلیسی را به جای یاد گرفتن، لمس می کنند. و به همین دلیل سریع تر و مطلوب تر از زبانی به زبان دیگر گذر کرده و قادر به ترجمه کتبی یا شفاهی زبان می گردند.در اینجا نیز شما میتوانید عناوین دروس رو در فایل پی دی اف مشاهده کنید.همانطور که یک دانشجوی زبان و ادبیات فارسی، پیش از ورود به دانشگاه زبان فارسی را آموخته و با ادبیات آن آشنا است و در دانشگاه به تجزیه و تحلیل زبان فارسی (زبان شناسی، دستور زبان و اصول نگارش و ویرایش) و ادبیات (سبک شناسی، صنایع ادبی، انواع ادبی، متون نظم و نثر کلاسیک و تاریخ ادبیات) می پردازد. دانشجوی زبان انگلیسی نیز نباید دانشگاه را محلی برای آموزش ابتدایی زبان بداند، بلکه باید پیش از ورود به دانشگاه با زبان انگلیسی آشنایی کامل داشته و سپس در دانشگاه با ادبیات و یا مترجمی زبان انگلیسی آشنا گردد. اما متاسفانه بسیاری از دانشجویان این دو رشته، هنگام ورود به دانشگاه آمادگی لازم را ندارند و به قول یکی از اساتید حتی سه دقیقه نمی توانند انگلیسی صحبت کنند و یا بدون ده ها غلط ساختاری و واژگانی متنی ساده را به انگلیسی بنویسند.مشکل عمده دانشجویان زبان انگلیسی در بدو ورود به دانشگاه این است که آن ها تاکنون زبان را به صورت نظری یاد گرفته اند نه عملی. یعنی از گرامر انگلیسی اطلاع دارند اما نمی توانند به این زبان صحبت کنند. به همین دلیل اساتید ناگزیرند طی سه ترم اول، دروس پایه زبان شامل خواندن، نگارش و مکالمه را آموزش دهند و سپس وارد دروس اصلی و اختصاصی زبان و ادبیات انگلیسی شوند.دانشجوی مترجمی انگلیسی باید در بدو ورود به دانشگاه تسلط کاملی به زبان انگلیسی داشته باشد و سپس وارد این رشته گشته و در دانشگاه با اصول و روش ترجمه یا زبان شناسی آشنا گردد. همچنین یک دانشجوی مترجمی باید به زبان فارسی تسلط کامل داشته باشد چون ترجمه از هر زبانی به زبان فارسی علاوه بر مهارت در زبان انگلیسی به مهارت بیشتری در زبان و نگارش فارسی نیاز دارد.البته صرف دانستن دو زبان، انسان را مترجم نمی کند بلکه باید دانشجو اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد. مثلاً نمی شود چیزی از فلسفه ندانست و یک کتاب فلسفی را ترجمه کرد و یا بدون اطلاع از زندگی، افکار و دوران تاریخی یک نویسنده، یکی از کتابهایش را ترجمه نمود. هر دانشجویی که اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد، در این رشته موفقتر است. چون دانشجوی این رشته گاه مجبور می شود متن های پیچیده و سنگینی را در زمینه های مختلف ترجمه کند، بنابراین باید با علوم مختلف آشنا باشد. همچنین باید به هدفی که به خاطر آن زبان انگلیسی را فرا می گیرد، خیلی علاقه مند باشد تا در دوران تحصیل با تکیه بر علاقه خویش، سختیها و مشکلات را پذیرا شده و با پشتکار و تلاش موفق گردد.

 

طراحی صنعتی

اين رشته تلفيق حقيقي هنر و صنعت است. در اين رشته مي‌آموزيم محصولاتي را طراحي نمائيم كه در زندگي روزمره به آن‌ها نياز داريم. هدف طراحي صنعتي استفاده از زيبائي، لطافت، ظرافت‌هاي هنري، فنّاوري و كارايي علوم گوناگون است.
رابط اين رشته با مهندسي بخصوص مكانيك بسيار زياد است. يكي از خوبي‌هاي اين رشته تقريباً همكاري‌‌هاي گروهي است. داشتن خلاقيت و ذوق هنري بايد بگونه‌اي باشد كه دانشجو قادر به ايجاد ارتباط بين هنر و صنعت باشد. داشتن پايه قوي در دروس رياضي، فيزيك، شيمي، زيست‌شناسي مهمّ است. ضريب درس خلاقيت تصويري و تجسمي 4 رياضي فيزيك 3 در عمومي هنر، ترسيم فني، خواص مواد 2 است.

 

امور اداری

رشتهمدیریتامور اداری با هدف تربیت مدیرانی کاردان و مجرب با تواناییهای لازم برای مدیریت و آشنایی با فنونی چون ماشین نویسی، کاربرد ماشینهای اداری، ماشینهای حساب، کامپیوتر و … تاسیس شده است. فارغ التحصیلان رشته مذکور از این مزیت عمده برخوردارند که علاوه بر آشنایی با فنون فوق و اصول مدیریت ، راههای صحیح برخورد با ارباب رجوع را آموخته و موجبات انجام سریع و صحیح امور مردم را فراهم خواهند کرد. پس به طور کلی برنامه این دوره به نحوی تنظیم شده است که اهداف زیر هماهنگ با یکدیگر تامین گردد:
تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی و عمل به مبانی و اصول اخلاقی قادر به مدیریت صحیح و عملی دفاتر بزرگ و عظیم اداری، شرکتهای تجاری و بازرگانی و … باشند.
تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی با اصول و مبانی مدیریت اداری بتوانند در راه تحول نظام اداری و تقلیل بروکراسی کاذب به مفهوم کاغذ بازی های بی مورد نقش عمده و اساسی ایفا کنند.
ایجاد جو تفاهم و پیوند بین مردم و مدیران به گونه ای که نهایت رعایت وقت مردم و مدیران بشود.
فراهم آوردن زمینه هماهنگی و تفاهم در مدیریت قسمتهای مختلف اداره، موسسه، سازمان و …
تامین بنیه علمی لازم برای ادامه تحصیلات و کسب تخصص در سطوح بالاتر در داخل و خارج از کشور

 

گرافیک

رشته گرافیک یکی از رشته های دانشگاهی و زیر مجموعه علوم انسانی است.در فرهنگ غرب کلمه هنر یا “”ART به مجموعه علوم انسانی تلقی می شود واز نظر ساختار زبانی این مرزو بوم “هنر” از ریشه سانسکریت “هو” (فضیلت) و “نر” یا”نره” (مردیا زن) مشتق شده که به معنی “مردوزن دارای فضیلت” است.

گرافیک از کلمه “گرافیتی” به معنای نگاریدن یا ترسیم کردن است که ریشه های آن را می توان در طرحواره های ساده نمایی شده هنر اوایل تاریخ جست. گرافیک که ریشه لاتین دارد به معنای “ارتباط تصویری” است. مهمترین ویژِگی این رشته که یکی از رشته های هنرهای تجسمی است، معرف تمام نمای ارتباط باطیف مخاطب است گسترده ترین عرصه های ارتباط تصویری در شاخه های مختلف آن، در این رشته وجود دارد.

“طراحی گرافیک”که از آن به “طراحی خلاقانه” یا ” دیزاین” یاد می شود، دارای ویژگیهایی است که شامل سادگی و موجز بودن، گویایی و صراحت داشتن، بیانگر و هدفمند بودن، بیان و کارکرد قوی، تاثیر گذاری، مانایی و خاطره و حافظه بصری و …. می باشد.

با این تعریف زیر مجموعه های رشته هنر که یکی از آنها هنر گرافیک است، در دوشاخه “گرافیک سنتی” و “گرافیک مدرن” تقسیم بندی میشود. گرافیک سنتی گونه ای است درهنر گذشته که اثرات آن را در شاخه های مختلف هنر “کتاب آرایی ” و “معماری” به وضوح می توان جست. تصاویری که با ذهن خلاق هنرمندان معمار و طراحان آمیخته شده و عرصه نقش را در می نوردند .”نقش” آن است که از ساختار تصویری صرف گذر کرده و به بیان مجرد و مفهومین ارتقا می یابد. بدین صورت نقوش به کاررفته در معماری ایران اسلامی که دریایی از طرح و نقش درگذشته است، ساختار و بیانی به لفظ امروز، “گرافیستی” دارند. بیان دیگر از لفظ گرافیک سنتی، رویکرد به بیان ناب تصاویر است که روی در باطن تصاویر دارد و نقوشی که به تعبیر حافظ: این همه نقش عجب بردر و دیوار وجود هرکه فکرت نکند نقش بود بر دیوار

رویکرد به “نقوش نمادین”، عرصه ناب گرافیک سنتی است. به عنوان مثال گل اسلیمی یا نقش اسلیمی در مساجد که با هزاران تنوع به کار رفته است، به هیچ روی تصویر ظاهری از یک گل ندارد وهنرمند مسلمان درطراحی آن، گذر از “واقعیت صرف” و رویکرد به “حقیقت نمادین” دارد. نقوش و کتیبه های مساجد و نقوش بدیع بر روی هنر های مختلف ایران ساختار کاملا نقش پردازانه دارد و درعین سادگی دارای مفاهیم نمادین و پرنغز است و به نوعی مبین “گرافیک سنتی ” است. متاسفانه این رویکرد امروزه در دانشگاه های هنری ایران و به خصوص رشته گرافیک مورد غفلت قرار گرفته است که این موسسه آموزشی و پژوهشی سعی برآن دارد تا با توجه به رویکرد و اهداف آموزشی خود و با توجه به دغدغه های روز آموزشی ایران در رشته گرافیک، به نوعی به عنوان “اصول حرفه ای طراحی گرافیک”، نگاهی عمیق و ساختار مند در عرصه آموزشی در این نوع از گرافیک داشته باشد.

گونه دیگر هنر گرافیک، “گرافیک مدرن” است که آغاز آن با چاپ و در قرن 14 میلادی شروع شد و همزمان با رشد چاپ و انواع شیوه های آن رشد و نمو پیدا کرد. تاسیس مدارس هنری در اروپا مانند “باهاوس” در آلمان، “بازل” در سوئیس و “بوزار” در فرانسه نقش مهمی در گسترش رشته گرافیک و شاخصا در عرصه طراحی حروف و تایپو گرافی داشته اند. رشته گرافیک از رشته هایی است که نیاز به آن در تمام سطوح تبلیغی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد و امروزه به عنوان “هنر- صنعت”، گرافیک نقش مهمی در تبلیغات در تمام سطوح جامعه دارد.

گرایشهای رشته گرافیک که هر کدام دارای بازار کارمتنوع و مشخص در سطح جامعه است، شامل:

– طراحی نشان (آرم)

– طراحی پوستر(آفیش)

– طراحی استینشنری(طراحی کارت ویزیت، پاکت و سربرگ)

– طراحی بیل بورد

– طراحی و بسته بندی کالا

– طراحی تیزر تبلیغاتی و آنونس سینمایی

– طراحی فوتو گرافیسم

– طراحی مولتی مدیا

نکته حائز اهمیت آن است که رشته گرافیک به عنوان رشته ای مستقل، به عنوان مکمل تصویری هنرهای دیگر می باشد.

کاربرد گرافیک درعکس(فوتوگرافی)، کاربرد گرافیک و جلوه های آن در سینما و … بر کسی پوشیده نیست . با این حال به عنوان یک رشته دانشگاهی و کاملا کاربردی، توجه ویژه ای در میان هنردوستان و دانشجویان دارد، چرا که رشته ای هم هنری و هم صنعتی است و هم میتواند پول ساز باشد با نگاهی به بازارهنری ایران در عرصه تبلیغات مواد خوراکی، مصرفی، کالاها و …. در تمام سطوح، ردپای گرافیک را می توان یافت و نیازمند آن است شخصی که قصد دارد وارد این رشته شود به صورت تخصصی برخی از گرایشهای این رشته را با توجه به نیاز انتخاب نماید.

درتمام فعالیتهای دولتی و سازمان های خصوصی،یک گرافیست به عنوان”مبلغ بصری” وقلب تپنده اهداف تبلیغی آن مجموعه هاست.

هم در عرصه فعالیت های تجاری و اقتصادی، فرهنگی وآموزشی، نیاز به این رشته از ضروریات است.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید