طراحی محصولات هم هنر است و هم علم. در سالیان گذشته برندها به دنبال این بوده اند که با طراحی های پیچیده و اطلاعات بسیار زیاد بر روی بسته بندی هایشان، ارتباط برندشان با مصرف کنندگان را بالا ببرند. اما با این حال در چند سال اخیر روندها نشان داده اند که مصرف کنندگان توجه زیادی به طراحی های ساده و مینیمال بسته بندی ها و محصولات برندهای مختلف در صنایع گوناگون نشان داده اند.
در یک مطالعه جدید از مجله بازاریابی، این گرایش مصرف کنندگان به سمت بسته بندی مینیمالیستی در محصولات مصرفی بررسی شده است. فرضیه این تحقیق این بوده است که مصرف کنندگان تمایل دارند فرض کنند که سادگی بسته بندی محصول نشان می دهد که محصول حاوی مواد خالص تری است، که به نوبه خود این باور را افزایش می دهد که اجزای ضروری محصول رقیق نشده اند، و در نتیجه با توجه به اینکه مشتریان به طور فزاینده ای به دنبال خلوص محصول هستند، تمایل به پرداخت هزینه برای محصولات مصرفی با بسته بندی ساده افزایش می یابد.

نویسندگان تحقیق می نویسند: ما طراحی بسته بندی ساده و مینیمال را اینگونه تعریف می کنیم که بسته بندی محصول تا چه حد شامل عناصر طراحی کم تعدادی است که فاقد جزئیات هستند، شبیه یکدیگر هستند و به روش های منظم چیده شده اند. طراحی بسته بندی پیچیده نیز به شیوه ای اطلاق می شود که بسته بندی محصول شامل بسیاری از عناصر طراحی است که با جزئیات بسیار زیاد، متفاوت از یکدیگر و به روش های نامنظم چیده شده اند. ما بیش از 1000 بسته بندی محصول مصرفی را از بزرگترین سوپرمارکت های زنجیره ای در ایالات متحده بررسی کردیم و متوجه شدیم که سادگی طراحی بسته بندی با قیمت مرتبط است و همبستگی مثبت دارد. یعنی هرچه طراحی ساده تر بوده است مصرف کننده نیز تمایل به پرداخت قیمت بیشتر داشته است. مجموعه‌ای از آزمایش‌ها نشان می‌دهد که افزایش تمایل به پرداخت برای محصولات در بسته‌بندی ساده و مینیمال به این دلیل است که مصرف‌کنندگان اغلب تصور می‌کنند که بسته‌بندی ساده سیگنال‌هایی در رابطه با مواد تشکیل دهنده محصول را می‌دهد و این ذهنیت را در آنها شکل می دهد که مواد درون محصول خلوص و کیفیت بالاتری در مقایسه با محصولاتی که بسته بندی پیچیده دارند، در خود جای داده است.

تحقیقات ما دو بینش اصلی را برای مدیران ارشد بازاریابی و طراحان فراهم می کند:

1- ساده‌سازی طراحی بسته‌بندی می‌تواند راه مؤثری برای برندها باشد تا اطلاعات کلیدی محصول را به‌طور بصری (و غیرکلامی) به مشتریان منتقل کنند. بسته بندی ساده می تواند مصرف کنندگان را به این نتیجه برساند که محصول دارای مواد کمتری است و خالص تر است و در نتیجه تمایل آنها به پرداخت را افزایش می دهد.
2- همراستایی طراحی بصری بسته بندی محصول با اطلاعات مواد تشکیل دهنده تاثیر مثبتی بر مصرف کنندگان دارد.
3- وقتی مدیران می‌خواهند نشان دهند که محصولاتشان پیچیده است، ممکن است انتخاب طرح‌های پیچیده‌تر مؤثرتر باشد.

منابع:
منتشر شده در مجله بازاریابی
نویسندگان: لن تون، روزانا اسمیت و خولیو سویلا
سال انتشار 2023

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید