یکی از سوالاتی که همیشه برای دانشجویان تحصیلات عالی مطرح است این است که برای پایان نامه نوشتن چه موضوعی را انتخاب نمایند. فیلیپ ادو و انتونی مایلز در کتاب روش های تحقیق در پایان نامه نویسی شش معیار اصلی را برای انتخاب موضوع پیان نامه و به صورت کلان تر انتخاب موضوع برای پژوهش بیان می کنند، این شش معیار برای انتخاب موضوع پژوهش به شرح زیر می باشد:

1- میزان انتزاعی بودن موضوع: به اعتقاد ایشان در اکثر تحقیقات هرچه میزان انتزاعی بودن موضوع و بزرگ بودن گستره موضوع بیشتر باشد این عوامل کیفیت موضوع انتخابی را پایین می آورد. لذا هرچه موضوعی که انتخاب می کنیم جزیی تر باشد و به مسایل واقعی تر و غیرانتزاعی نزدیک باشد ، کیفیت بالاتری را به همراه خواهد داشت. برای مثال آن ها بیان می کنند که انتخاب موضوعی با عنوان “قابلیت های هوش مصنوعی” یک موضوع انتزاعی و بسیار کلان است اما همین موضوع اگر تبدیل به موضوعی نظیر: ” نقش یادگیری ماشینی در یادگیری دانش آموزان” شود هم از میزان انتزاعی بودن آن کاسته می شود و هم گستره موضوع کوچکتر می شود.

2- ارتباط با مسائل عملی : به اعتقاد این دو نویسنده هرچه ارتباط موضوع انتخابی با مسایل عینی که در زندگی زومره تجربه می شوند بیشتر باشد، موضوع انتخابی جذابیت بیشتری برای پژوهش دارا می باشد.

3- ارتباط موضوع با رشته تحصیلی شما: هرچه موضوع انتخابی در حیطه رشته تحصیلی شما باشد برای انتخاب موضوع پایان نامه امر بهتری است. سعی کنید در حیطه رشته تحصیلی خودتان موضوع پایان نامه تان را تعریف نمایید.

4- میزان علاقه شخصی: هرچه میزان علاقه شخصی شما به موضوع پایان نامه تان بیشتر باشد این امر بهشما کمک می کند تا پژوهش بهتری را انجام دهید.

5- میزان ارتباط به تجارب : موضوعی را برای پژوهش انتخاب کنید که در ارتباط با زندگی حرفه ای، شغلی و یا تجارب پیشینی شما باشد. موضوعی را انتخاب کنید که مشکلات زندگی کاری شما را بتواند حل نماید و یا بهبود بخشد.

6- ارتباط موضوع با آینده شما: در انتخاب موضوع پایان نامه آینده کاری و پژوهشی خود را در نظر بگیرید. انتخاب یک موضوع قدیمی به شما در تحصیل در مقطع دکتری کمکی نمیکند. و یا انتخاب موضوع پژوهشی به روز و کاربردی می تواند در مصاحبه های شغلی و یا آینده شغلی شما اثر گذار باشد.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید