جان مالینز استاد مدیریت مدرسه بازرگانی لندن است و در سالهای گذشته تحقیقات زیادی را پیرامون موفقیت کسب و کارهای نوپا یا همان استارتآپ ها انجام داده است. دکتر مالینز معتقد است که تحقیقات علمی گسترده نشان می دهند که موفقیت در کارآفرینی همبستگی بالایی با شش ذهنیت (mindset) دارا می باشد. این شش ذهنیت به شرح زیر هستند:

1- ذهنیت توانستن. به اعتقاد دکتر مالینز یکی از تفاوت های ریشه ای کارآفرینان موفق داشتن این ذهنیت است که در برابر مشکلات و نیاز های مختلف بازارها این تفکر را دارند که بله می توانند از پس مشکلات بر بیایند.
2- اول تمرکز بر مشکل و نیاز بعد نمرکز بر محصول. به اعتقاد پروفسور مالینز یک تفاوت اصلی کارآفرینان موفق تمرکزشن بر شناخت مشکلات و نیازهای بازارهاست. کارآفرینان موفق عاشق ایده هایشان درباره تولید یک محصول نمیشوند بلکه تمرکز می کنند که بازار و مصرف کنندگان چه نیازی دارند.

3- تفکر محدود در مقابل تفکر وسیع. دکتر مالینز در تحقیقتش به این نتیجه رسیده است که کارافرینن موفق گاهی به دنبال حل میشکلات کوچک می روند. ذهنیت این را ندارند که جهان را تغییر دهند بلکه به دنبال حل یک مشکل کوچک سعی می کنند تا در بازار ها تغییر ایجاد کنند.

4- تفکر مبتنی بر قرض. به اعتقاد دکتر مالینز کارآفرینان موفق در دو دهه گذشته این ایده را داشته اند که از منابع دیگران استفاده کنند. می خواهید یک استارتاپ موفق داشته باشید ببینید که چگونه می توانید مدل کسب و کاری را توسعه دهید که خودتان آورده کمنتری داشته باشید. بیزینس مدل هایی مانند اوبر (مشابه اسنپ و تپسی در ایران) بدون داشتن حتی یک خودرو توانستند بزرگترین شرکت های کرایه خودرو را ایجاد نمایند.

5- جستجو برای پول نقد. به اعتقاد دکتر مالینز استارتاپ های موفق استارتآپ هایی بوده اند که خیلی سریع توانسته اند خودشان را به مرحله فروش و کسب درآمد برسانند. تا جایی که میتوانید سعی کنید مراحل تحقیق و توسعه و ایده پردازی و …. طولانی نکنید.

6- ذهنیت عملگرا . به اعتقاد دکتر مالینز استارتاپ ها برای اینکه شانس موفقیت بیشتری داشته باشند باید از مرز خیلی از قوانین مبهم اول عبور کنند، محصول را عملیاتی توسعه دهند و بعد به دنبال مجوز ها بروند. برای مثال بیان میکند که شرکتی مانند اوبر اگر میخواست اول اجازه تاکسیرانی آنلاین بگیرد به هیچ وجه بعد از بیست سال هم موفق نمیشد از سد قوانین مختلف عبور کند بلکه اول محصولش را توسعه داد و بعد به دنبال حل کردن مشکلات قانونی توسعه کسب و کارش رفت.

منبع : کتاب شکستن قواعد
نویسنده: پروفسور جان مالینز استاد مدیریت مدرسه بازرگانی لندن

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید