خلاقیت همیشه یکی از حوزه های چالش براگیز تحقیقات در علوم انسانی و علوم روانشناختی بوده است. در زیر هفت راهکار که منجر به خلاقیت بیشتر میشوند بر اساس تحقیقات روانشناسی ارائه شده است.

1- داشتن یک روتین روزانه
جاناتان پلاکر، دکترای روانشناسی در دانشگاه ایندیانا، معتقد است: «هرچقدر هم که عجیب به نظر برسد، خلاقیت می تواند به یک عادت تبدیل شود. این امر که ساختار روزانه خود را با انجام فعالیت های مشخص و تکراری روزانه ساختاربندی کنیم می تواند منجر به بروز خلاقیت بیشتر شود. پس با داشتن چند قطعه اصلی و تکراری در تقویم روزانه خود می توانید وارد حالت خلاق شوید.

2- بالا بردن سقف ها!
در مطالعه‌ای در سال 2007 که در مجله تحقیقات مصرف‌کننده منتشر شد، جوآن مایرز-لوی و روی زو دریافتند چیزی به نام «اثر کلیسای جامع» وجود دارد که در آن ارتفاع سقف (ادراک آن) بر نحوه تفکر و حل مشکلات ما تأثیر می‌گذارد. آنها دریافتند که قرار گرفتن در اتاقی با سقف های بلند، تفکر انتزاعی یا آزاد را تشویق می کند، در حالی که قرار گرفتن در اتاقی با سقف های پایین، تفکر منطقی و توجه به جزئیات را ترویج می کند. با ایجاد محل کار یا زندگی در محیطی با سقف های بلند به خلاقیت خود اجازه دهید تا به مراحل جدیدی برسد.

3- پیاده روی
یک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی تجربی نشان داد که نه تنها هنگام راه رفتن، خلاقیت (به ویژه “تفکر واگرا”) ایجاد می شود، بلکه اثر آن برای مدتی پس از قدم زدن باقی می ماند. محققان دانشگاه استنفورد دریافتند مهم نیست که کجا راه می رود، به این معنی که می تواند در فضای باز، روی تردمیل یا در مرکز خرید باشد.

4- به دنبال رنگ سبز باشید
تیمی از محققان آلمانی اخیرا دریافتند که رنگ می تواند خلاقیت را تحریک کند. مطالعه منتشر شده در بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی نشان داد که دانش‌آموزانی که در آزمونی با صفحات سبز شرکت می‌کردند، پاسخ‌های خلاقانه‌تری نسبت به آن‌هایی که صفحه‌هایشان سفید، آبی، قرمز یا خاکستری بود، دادند. محققان این فرضیه را مطرح کردند که چون سبز نماد رشد و تجدید است، رنگ به فرد کمک می کند مثبت و سازنده فکر کند که کلید خلاقیت است.

5- لامپ ها را خاموش کنید
در اواخر دهه 1970، روان‌شناس کانادایی پیتر سودفلد و روان‌شناس آمریکایی رودریک آ. بوری به این نتیجه رسیدند که آنچه آنها «تکنیک‌های محرک محیطی محدود» (REST) نامیدند، می‌تواند افراد را خلاق‌تر کند. نشستن در یک اتاق تاریک یکی از این تکنیک‌هاست که افراد برای مدت معینی در چنین مکان‌هایی قرار می‌گیرند و احتمال دارد فشار خونشان کاهش یافته و خلق و خوی آنها بهتر شود. تحقیقات نشان می دهد که محرومیت حسی متوسط باعث آرامش فرد می شود و آرامش با خلاقیت همبستگی دارد. تحریک را در محیط خود محدود کنید تا ببینید آیا کمتر می تواند برای شما بیشتر باشد یا خیر.

6- به تجربه های اوج برسید
در سال 1964، آبراهام مزلو، روانشناسی که نظریه سلسله مراتب نیازها را ارائه کرد دریافت که بعضی از افراد قادر به دستیابی به یک حالت روانی سرخوشانه هستند. او چنین لحظاتی را «تجربه های اوج یا قله» نامید که در طی آن فرد واقعیت را به شیوه ای هیجان انگیز و حتی جادویی درک می کرد. چنین تجربیاتی در زمانی که آنها درگیر نوعی فعالیت خلاقانه بودند، اتفاق می افتاد. در نتیجه در زمانی که احساس می کنید در حال رسیدن به پتانسیل خلاقانه کامل خود هستید، برای رسیدن به چنین تجربه های اوجی تلاش کنید چراکه یکی از منابع خلاق تر بودن است.

7-مسیر جنون!
مدتهاست که اعتقاد بر این بوده است که نوعی پیوند بین خلاقیت و جنون وجود دارد و همانطور که مشخص است به نظر می رسد حقیقتی در آن وجود دارد که تحقیقات بسیاری هم به آن اشاره میکنند. روانشناس جفری ا. کاتلر در کتاب خود، این مورد قانع کننده را بیان کرد که هنرمندان بزرگی مانند چارلز مینگوس، لنی بروس و برایان ویلسون حداقل در نزدیکی و مرز بیماری های روانی بودند. اما آیا برای فوق العاده خلاق بودن باید از جنون رنج برد؟ پاسخ خیر است. تحقیقات کاتلر نشان می‌دهد که نوآوری و خلاقیت احتمالاً می‌تواند از چیزی که ممکن است روان‌پریشی تخیلی نامیده می‌شود سود ببرد، اما مفهومی است که هم چنان ارزش بررسی و تحقیقات بیشتر دارد.

منبع : سایت روانشناسی روز
نویسنده:دکتر لارنس آر ساموئل
ترجمه و تلخیص : دانشگاه ناصرخسرو

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید