نویسنده: پروفسور پاول لئوناردی استاد دانشگاه سانتا باربارا
ترجمه و تلخیص: دانشگاه ناصرخسرو ساوه
سال انتشار مقاله: 2023

📍پروفسور پاول لئوناردی استاد دانشگاه سانتا باربارا در مقاله ای که اخیرا در شماره آخر سال 2023 مجله مطالعات بازرگانی هاروارد منتشر کرده است، نظرات خود را پیرامون مدیریت هوش مصنوعی در شرکت ها بیان کرده است. به اعتقاد وی اگر یک قانون جهانی درباره استفاده از تکنولوژی در سازمان های مختلف وجود داشته باشد، آن قانون این است که نیروهای سازمان ابزارهای دیجیتال نوین را به اشکالی استفاده خواهند کرد که شما به طور کامل نه می توانید در آن رفتار ها مشارکت داشته باشید و نه می توانید آن رفتار ها را کنترل کنید.
دکتر لئوناردی چهار رویکرد اصلی را برای مدیریت هوش مصنوعی در سازمان ها و کمک به پرسنل از طرف مدیران در مقاله اش پیشنهاد کرده است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

📍1- بخش بندی
به اعتقاد دکتر لئوناردی گستره وسیع ابزارهای هوش مصنوعی باعث می شود که نیروهای شما نتوانند از همه این ابزارها استفاده کنند. در نتیجه شما باید این بخش بندی را انجتم دهید که 1- هوش مصنوعی در انجام چه وظایفی نمیتواند و یا نباید دخیل شود 2- در چه وظایفی هوش مصنوعی می تواند باعث افزایش خروجی کار پرسنل شود. 3- چه وظایفی می تواند توسط هوش مصنوعی خودگردان شود. با این تقسیم بندی شما مواجهه مشخص تر شده ای می توانید با هوش مصنوعی در سازمان داشته باشید.

📍2- انتقال
از آنجایی که هوش مصنوعی به انجام سریع‌تر و دقیق‌تر وظایف کاری کمک می‌کند و مفهوم اتوماسیون را در سازمان گسترش می دهد، برخی از کارمندان پس از استقرار هوش مصنوعی کار کمتری خواهند داشت. در برخی موارد، شرکت ها ممکن است تعداد پرسنل را کاهش دهند. با این حال، از بین 10 شرکتی که من مطالعه کردم، تنها یک شرکت در پاسخ به کارایی به دست آمده از افزایش و خودکارسازی کار، مشاغل خود را حذف کرده بود. دو استراتژی اثربخش که می تواند به کار گرفته شود، انتقال مشاغل به وضعیتی جدید با “تعمیق شغل” و یا “ارتقاء شغل” می باشد. تعمیق نقش ها به کارکنان این امکان را می دهد که زمان بیشتری را نسبت به کارهایی که قبلا انجام می دادند و مهم بودند و وقت کمی برای آن کارها داشتند اختصاص دهند و ارتقاء شغل ها و نقش ها آنها را به طور کامل از برخی وظایف رها می کند و در عوض وظایف و مسئولیت های جدید حساس تری را به آنها می دهد.

📍3- آموزش
مسئله سومی که اهمیت دارد آموزش کارکنان پیرامون هوش مصنوعی و جهان گسترده آن است . سازمان ها باید نسبت به استفاده از این طیف گسترده ابزارها به پرسنل خود آموزش های کاربردی دهند.

📍4- مسئله عملکرد
مرحله نهایی چارچوب این چهار مرحله مدیران را ملزم می کند که در نحوه ارزیابی عملکرد کارکنان تجدید نظر کنند. معمولاً کارمندان بر اساس سرعت، کارآیی، خلاقیت یا دقت انجام وظایف خاص ارزیابی می‌شوند و بیشتر بحث‌ها در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر چگونگی افزایش بهره‌وری آن‌ها متمرکز است. به دلیل این تغییر بنیادین سازمان ها بایستی مسیرهای ارزیابی عملکرد سازمان را مورد بازبینی قرار دهند.

📌و در آخر دو توصیه برای مدیران:
1- به کارکنان خود برای تجربه کردن هوش مصنوعی اعتماد کنید
2- شرایطه را برای یادگیری هوش مصنوعی در سازمان فراهم کنید و با مشوق هایی این مسیر را هموار کنید.
.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید